Jaki nasz społeczny portret wyłania się z danych o tym jak korzystamy z internetu, a wyszukiwarki w szczególności?
Polacy przeciętnie wypadają na tle Europy pod względem dostępu do internetu. Według danych Eurostatu 84 procent polskich gospodarstw domowych ma dostęp do sieci. To nieco poniżej średniej na Starym Kontynencie, która wynosi 89 %. Najsłabiej pod tym względem wypadają Bułgarzy (72 %), Grecy (76 %) i Litwini (78 %). Z kolei przodują Niemcy (94 %), Brytyjczycy i Norwedzy (95 %) oraz Holendrzy (98 %).
Czemu wciąż 16 % polskich domów jest odciętych od sieci? Ich offline’owym właścicielom po prostu jest dobrze bez internetu (66 % twierdzi, że nie czuje potrzeby korzystania z sieci). Połowa z pozbawionych internetu uważa, że brakuje im umiejętności (są to głównie starsze osoby). Niebagatelnym czynnikiem jest też koszt sprzętu i pasma online. Zbyt drogi wydatek jako przyczynę braku sieci podaje 20 %.
Ci, którzy są online według danych Głównego Urzędu Statystycznego najczęściej interesują się towarami i usługami. Ponad połowa z nich będąca w wieku 25 – 44 po takich handlowych poszukiwaniach decyduje się na kupno. 60 % osób używa poczty elektronicznej. A prawie połowa twierdzi, że korzysta ze społecznościowych portali. Niemal 50 % wszystkich polskich internautów poszukuje porad i wiadomości związanych ze zdrowiem. Stąd zapewne bierze się ryzykowny trend samodiagnozowania…
Z wygód bankowości elektronicznej korzysta już 44 % sieciowych Polaków. Bardziej proaktywnie podchodzi do internetu ¼ z nas - twierdzą oni, że umieszczają online swoje zdjęcia, teksty i filmy. Niewiele mniej, bo 22 %, pomaga sobie poprzez cyfrową administrację publiczną. Co ciekawe z kolei, tylko 14 % sprzedaje poprzez aukcje towary oraz usługi i liczba ta z roku na rok spada.
A jak odnajduje się w wirtualnym świecie rodzimy biznes? O wiele lepiej niż indywidualni użytkownicy. Aż 96 % polskich firm, w których pracuje ponad 9 osób ma dostęp do sieci. Całkiem sporo z nich próbuje swoich sił w mediach społecznościowych – 28,9 %. Jednocześnie ciągniemy się w ogonie europejskich przedsiębiorstw, które prowadzą sprzedaż poprzez internet. Zaledwie 14 % rodzimych firm handluje z wykorzystaniem sieci. To ponad o połowę gorszy wynik niż europejska czołówka. Ale taka informacja ma swój bardziej pozytywny aspekt – świetne pole do działania i popisu mają w Polsce agencje, które pomagają zaistnieć w e-commerce…
Ile palców ma koń, sosrąb i Rocky
Co o nas mówią bardziej szczegółowe informacje o wynikach wyszukiwań? W 2018 roku głównie w sieci wciągały nas dramatyczne i smutne historie. Najwyraźniej, jakby to fatalnie nie zabrzmiało, tragedia pozycjonuje. Poza numerem jeden na liście najczęściej wyszukiwanych haseł, czyli frazą „Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2018” (choć akurat dla Polaków ta impreza nie była powodem do radości), inne czołowe hasła dotyczyły głównie katastrof, odejścia znanych osób i nieszczęśliwej akcji ratunkowej.
Najczęściej wyszukiwane frazy:
1. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2018
2. Avicii
3. Wybory samorządowe 2018
4. Tomasz Mackiewicz
5. About You
6. Kora Jackowska
7. "Korona królów"
8. "Kler"
9. Nanga Parbat
10. Meghan Markle
Co najbardziej zaskakuje na tej liście? Wydaje się, że pozycja nr 5 i nr 7. „About You” to e-commercowa marka, która sprzedaje ubrania i akcesoria bardzo wielu firm. Świetna lokata wzięła się z bardzo sprawnej, intensywnej kampanii reklamowej w telewizji, radio, kinie, prasie i na outdoorowych nośnikach. Za pozycją „Korony Królów” stoi najwyraźniej po prostu trafienie przez pomysłodawców i scenarzystów serialu w tzw. insight, czyli w potrzeby widzów, których nawet oni sami nie byli do końca świadomi. Wprawdzie krytycy wieszali psy na produkcji o czasach Kazimierza Wielkiego ale miliony oglądających po raz kolejny udowodniło, że nie kieruje się recenzjami.
Przyjrzyjmy się zestawieniu najczęściej wyszukiwanych osób. Tu również przeważają postacie związane z tragicznymi wypadkami (jedynie dwa nazwiska nie odnoszą się do smutnych wydarzeń). Dziwić może wysoka pozycja Sylvestra Stallone, ale najprawdopodobniej wiąże się ona z jesienną kampanią promującą film „Creed 2” w reżyserii i z udziałem Rockyego.
Najczęściej wyszukiwane osoby:
1. Avicii
2. Tomasz Mackiewicz
3. Kora Jackowska
4. Meghan Markle
5. Alfie Evans
6. Sylvester Stallone
7. Agnieszka Kotulanka
8. Tomasz Chada
9. Mac Miller
10. Stephen Hawking
Podsumowanie wpisywanych haseł, które zaczynają się „co to jest” ora „ile…” pokazują siłę teleturnieju Milionerzy. Aż dwukrotnie w pierwszej dziesiątce wyników znalazły się frazy, o które toczyła się u Huberta Urbańskiego gra (w wypadku „co to jest” - „habryka” i „sosrąb”, przy „ile” – „palców na koń” oraz „skrzydeł ma motyl”).
Najczęściej wyszukiwane frazy zaczynające się od „Co to jest…”
1. Co to jest RODO?
2. Co to jest niepodległość?
3. Co to jest RRSO?
4. Co to jest habryka?
5. Co to jest alert RCB?
6. Co to jest spalony?
7. Co to jest sosręb?
8. Co to jest CRP?
9. Co to jest pyskowanie?
10. Co to jest sinica?
1. Ile palców ma koń?
2. Ile zebrał WOŚP?
3. Ile do wakacji?
4. Ile skrzydeł ma motyl?
5. Ile zarabia radny?
6. Ile odcinków ma Korona Królów?
7. Ile odcinków ma Pod Powierzchnią?
8. Ile drużyn wychodzi z grupy Mistrzostw Świata?
9. Ile odcinków ma Brzydula?
10. Ile odcinków mają Łzy Cennet?
*tekst powstał w oparciu o dane Eurostatu, GUSu oraz Google Trendy
Link do strony artykułu: https://badaniamarketingowe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/internetowa-polska-2018-2019-tragedia-pozycjonuje-przecietnie-z-dostepem-do-sieci-a-e-commerce-wciaz-w-powijakach